Onderzoek & MarktontwikkelingenOnderzoek en feiten voor inhurende organisaties Het is belangrijk om te weten wat er speelt, bij organisaties, de wereld van flex-bureaus en alternatieven daarvoor en – niet in de laatste plaats – bij zelfstandigen. Als organisatie kun je zo een strategie bepalen rond het effectief inhuren van zelfstandig professionals. Je wilt weten wat die professionals willen en wat hen drijft. Je wilt weten of en hoe je je kan laten ondersteunen. Strategie maak je op basis van een visie, ondersteunt door feiten en ervaringen van anderen. Wat werkt wel rond het inhuren en inzetten van zelfstandig professionals? En wat niet? Hoe doen anderen het. Lees bijvoorbeeld verschillende inhuurcases en de prima analyse van het Min. van Algemene Zaken over de veranderende flexmarkt en wat dat betekent voor opdrachtgever (ook nuttig voor profitbedrijven) Wanneer je als organisatie goed wilt samenwerken met zelfstandig professionals ,dan moet je zowel de maatschappelijke trends weten de duiden (zoals beschreven in “De zzp-maatschappij is te groot om te negeren”), als weten wat er op organisatieniveau speelt. Onderzoek en feiten voor zelfstandig professionals Andersom is er voor zelfstandig professionals de afgelopen jaren nogal wat veranderd in de markt. Daarover wordt veel geroepen, maar wat is daarvan waar? Hoe zit het bijvoorbeeld met ontwikkelingen rond het aantal opdrachten? Welke sectoren groeien en welke niet? Hoe ontwikkelen tarieven zich? Hoe staat het met de digitalisering van het verkrijgen van opdrachten? Hoe verandert het ‘inkoopspel’ bij organisaties? Immers, als je niet weet hoe organisaties inkopen, dan kun je aan hen ook niet effectief verkopen. Bronnen Er zijn meer dan genoeg onderwerpen om zowel voor organisaties als voor zelfstandig professionals onderzoek naar te doen. Verschillende partijen doen dat dan ook. We verzamelen bij ZiPconomy de meest relevante onderzoeksresultaten uit binnen en buitenland. Een zeventig artikelen over die onderzoek staan hier op een rij. We putten uit onderzoek dat we zelf doen (bijv over Goed opdrachtgeversschap), maar ook van organisaties als KIZO (over de maatschappelijk context en ZZP’ers), ZZP Barometer (met veelal onderzoek naar hoe zzp’ers hun bedrijfsvoering inrichten) Interim Kompas van Interimpuls (marktonderzoek, tarief ontwikkeling), ZPfacts van Headfirst en de InterimIndex van Schaekel & Partners (het langst lopende onderzoek onder zelfstandige interim-managers en professionals, met trends over vraag- en tariefontwikkeling). Internationaal onderzoek vindt hier. Kijk verder naar deze artikelen met veel cijfers of nieuws en feiten over marktontwikkelingen.
achtergrondWerk- en opdrachtgever moeten aan de slag, want werkenden maken zich op voor het grote afscheid